Inte en bok som man glömmer efter en vecka

Bokrecension
Fatta eld och Revolt
skriven av Suzanne Collins
”May the odds ever be in your favour”
Fatta eld - andra boken
Hungerspelen slutade med att Katniss och Peeta kröntes till vinnare när Katniss kom med förslaget att de skulle ta självmord tillsammans. Då skulle inte hungerspelen få någon vinnare. Fatta eld började därför med att Peeta och Katniss skulle åka ut på en segerturné för att visa folket att hon kunde inte stå ut tanken att av att leva utan Peeta, det var därför hon tog fram bären och inte för att trotsa regimen. Katniss klarade inte av att övertyga folket av Panem även om hon gick med på att gifta sig med Peeta.
Hungerspelen fortsätter som vanligt, men detta året är det ett jubileumsår. Då man kan förvänta sig något helt annat än vanliga år. På teven berättar regimen att de gamla segrarna ska ut i spelen igen. En kvinnlig och en manlig segrare från varje distrikt. Katniss förstod direkt att det var hon och Peeta som skulle in i arenan igen, även om det stod mellan honom och Haymitch, deras handledare som vann för längesedan. Peeta skulle göra vad som helst för att skydda Katniss. Han erbjöd sig som frivillig. Katniss och Haymitch kom överens om att detta året skulle de göra allt som krävdes för att få ut Peeta ur spelen och inte tvärt om som det var året innan.
Utanför arenan och innanför händer massor av saker som regim utsätter Katniss för att hon ska bli ur balans. Spelen tar även i år en oväntad vändning i slutet och det blir början på revolten, rebellerna vill döda president Snow och att landet ska styras rättvist.
Revolt - tredje boken
Katniss är vid liv, hon får veta att Peeta också är det, men han befinner sig i huvudstaden medan Katniss är i distrikt 13. Det distriktet som påstods inte finnas längre, eftersom regim hade bombat ner staden för länge sedan. Tretton hade byggt upp en underjordisk stad, de tog emot flyktingar som hade flytt från andra distrikt. Alla fick en bostad, mat, kläder, utbildning och ett strikt schema att följa varje dag. Distrikt 13 utbildade sitt folk till militärer. För snart skulle de ut i krig, de skulle störta regimen. Men de behövde hon som trotsade regim, hon som hade blivit en rebell över hela landet. De behövde Katniss, de kallade henne för härmskrikan för att hon hade haft en härmskrika på sin brosch inne på arenorna. Hon var symbolen för hela revolutionen, de kallade henne för härmskrikan.
Peeta hade det svårt i huvudstaden, och visste inte vad som var rätt och vad som var fel. Var Katniss hans vän eller fiende? Var orange hans favoritfärg? Hade Snow hjälpt honom ifrån rebellerna eller var han tillfånga tagen? Sant eller inte?
Boken kommer med många överraskningar men slutet är gott. Mer än så vill jag inte avslöja. Det är en riktigt spännande triologi, beroendeframkallande helt enkelt! Jag förstår inte att jag inte har läst dem tidigare, att jag var tvungen att se filmen innan jag ens visste att den fanns. Hungerspelen, det är allt jag går omkring och tänker på. Gud, jag  måste läsa om alla tre en gång till tror jag...
Jag rekommenderar starkt denna boken till alla åldrar, längder och kön.
Vendela Johansson 8A