lördag 5 maj 2012

"Må oddsen alltid vara er gynnsamma"

Jag har läst boken Hungerspelen som är skriven av den amerikanska författaren Suzanne Collins och översatt till svenska av Lena Jonsson.

I landet Panam hålls varje år en tävling vid namn Hungerspelen för att påminna folket om den svåra tiden under kriget för länge sedan. En flicka och en pojke från alla de 12 distrikten landet ska lottas ut för att delta. De skickas in i en arena för att under direktsändning slåss mot varandra och den sista överlevnaden vinner.
Katniss är 16 år och lite av en ensamvarg. Sedan hennes pappa dog har det alltid varit hon som har sett till att det finns mat på bordet genom att tjuvjaga utanför distrikt 12:s strängsel. Katniss har en äkta vän vid namn Gale. Katniss och Gale hjälps alltid åt med jakt och kan prata om allt med varandra. 
När slåtterdagen kommer händer det som inte får hända. Katniss syster, Prim, blir lottad att delta i hungerspelen. För att rädda livet på sin syster ställer Katniss upp frivilligt.
Tillsammans med bagarens son Peeta som också blir dragen åker hon iväg på sitt livs största äventyr med rädsla och fruktan i magen.
Katniss och Peeta ställt inför mycket dramatik och spänningen högs för varje sida man vänder i boken.

Eftersom jag har sett filmen redan så visste jag ungefär vad som skulle hända, men i boken får man reda på så himla mycket mer detaljer vilket gör den väldigt läsvärd ändå.
Det är en väldigt bra bok som bjuder på både spänning och romans. Jag skulle rekommendera Hungerspelen till killar och tjejer i princip alla åldrar.

Boken påminner mig såklart om filmen, men eftersom jag aldrig läst en bok med sådan spänning så kan jag inte reflektera till så mycket annat.
Men i vanliga livet så får den mig att tänka på hur glad jag är att jag bor som jag gör och att jag inte behöver leva i undernäring. Det blir som en liten väckarklocka att man inte kan ta något för givet.

/Moa

3 kommentarer:

  1. en jättebra bok!
    Och vilken fin recension du skriver! Jag har läst andra delen också, Fatta eld. Den känns ganska mycket som en "mellanbok". Den bygger upp handlingen inför den sista boken, Revolt.
    Läs dem också om du gillar Hungerspelen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia!
      Så fort jag läste ut Hungerspelen började jag på Fatta eld, nu har jag bara några kapitel kvar. Den är jättespännande! Ska läsa Revolt också. Måste få reda hur vad som kommer hända!! :)

      Radera
  2. Roligt att läsa, Moa!

    Kul, att du tycker så mycket om böckerna. Nu är det nog dags att jag också läser dessa böcker. Det är bra att du jämför bok och film, för det är ofta olika.

    Bra jobbat!

    P.S. Kolla ordet reflektera. Ska vara associera, eller hur?

    SvaraRadera