måndag 3 december 2012

En självbiografi


En komikers uppväxt - Jonas Gardell


Boken handlar om Juha. Han går i sexan och gör nästan allt för att vara populär. Hans liv är ganska tråkigt. Grått. Skulle jag beskriva det. Han försöker få alla att skratta på roliga timmen, men hans klass är en ganska torr publik och det är nästan aldrig någon som skrattar åt hans skämt. Om jag ska vara ärlig skulle jag inte vilja vara hans kompis. Han verkar inte vara så rolig att umgås med. Han är snäll och vet vad som är rätt och fel. Men gör inte alltid det rätta.

Viktiga personer i boken: Juha, Jenny, Thomas, Stefan, Lennart, Pia, Eva-Lena och Juhas lärare.

Thomas blev mobbad i skolan. Han blev ofta slagen av Stefan och Lennart. Thomas var för sig själv, tyst, nästintill osynlig. Han mådde dåligt och han hatade sitt liv. Hans mamma förstod inte vad som stod på tills det var för sent. Thomas tog sitt liv på skolavslutningen. 

Boken utspelar sig på 70-talet. Det förstod jag när Jonas skrev om kläder. Vida byxor, träskor och blusar. Det tyckte jag var roligt att läsa om. Hur viktigt det var redan då att vara "rätt" klädd.

Det är lite hopp i tiden. Från när Juha var barn och när han var vuxen. Men inte så mycket. Jag tycker att det var bra med lite tids hopp. Det blir lite nytt i boken, roligare att läsa, och man måste vara med så man hänger med i boken.

"I Jennys mors sovrum finns två garderober. I den vänstra har Jennys mor ställt undan sitt bröllopsfotografi. Varför vet inte Jenny. Det har alltid varit så. Ibland, när ingen är hemma, tar Jenny fram det och tittar på det, och på något sätt är det som om hon gör något förbjudet."

Jag tycker så synd om Jenny. Hennes mamma är sjuk hela tiden och hennes pappa är så sträng mot henne. Att bara gå in på hennes mors rum är läskigt och att sedan titta på hennes föräldrars bröllopsfoto är nästan som att hon gör något olagligt. Det är verkligen synd om Jenny. Hoppas hon kommer bort därifrån sävbyholm, långt bort.

Jag tycker att boken var bra, inte min favorit. Men jag är glad att jag har läst den.

Vendela 

1 kommentar:

  1. En fin recension, Vendela!

    Du kan skildra stämningen i boken och beskriva de olika karaktärerna. Roligt att du tycker om att ha läst boken.

    Det finns två fortsättningsböcker: "Ett ufo gör entre" och "Jenny". Den sistnämnda handlar om avslutningen i 9:an handlar bara om Jenny. Här tar Gardell även i vuxen ålder kontakt med Stefan och Lennart. Den är hemsk men mycket intressant.

    Bra jobbat med boken!

    / Sylvia

    SvaraRadera