måndag 10 december 2012

Fördomsfull och stolt möter stolt och fördomsfull

Jag har läst boken ”Stolthet och fördom” av Jane Austen, översatt av Gösta Olzon. Boken, som utspelar sig i England, handlar om ett kärleksdrama. Den är ur Elizabeth Bennets perspektiv, Elizabeth är en fördomsfull tankfull ung kvinna med föga hopp om att gifta sig särskilt rikt. Hennes familj är inte särskilt lik henne med ett antal fjolliga yngre systrar och en ännu fjolligare moder. Utöver dem har hon en fader och en storasyster som hon båda håller av. Moderns största önska är att gifta bort alla sina döttrar så snart som möjligt med rika män. Dramat början när just en sådan man köper en herrgård i närbygden, denne man har även en vän som även han är rik, stilig och i hög umgängeskrets. Mr Bingley och Mr Darzy. Mr Darzy är dock ingen lätt herre, han är tystlåten, bister och stolt. Boken handlar sedan om Elizabeths erfarenheter, uppfattningar och sedan lärdomar om både stolthet, och fördom.

Jag uppfattar boken som en aning svårläst och ibland också lite seg men Elizabeths tankegångar är mycket intressanta. Även fast det bara är personliga problem så ställs läsaren inför intressanta frågeställningar. Jag tycker den är bra på det sättet att man får vara med i huvudpersonens utveckling och följa med och dela hennes lärdomar. Även om jag gissar att boken kan tyckas vara tråkig av många i min ålder så behandlas intressanta  ämnen på ett annorlunda sätt. Detta gör att även om historierna är simpla så blir man intresserad av Elizabeths tankar och reflektioner.Boken är mycket, mycket välskriven och jag tycker att just sättet som handlingen sitter ihop gör boken bra. Just när en händelse börjar dö ut så uppkommer en ny, och detta utan att det känns allt för tillgjort eller overkligt. Jag gillar också hur karaktärerna är har såpass starka personligheter och egenskaper, men likadant här, det känns fortfarande verkligt.

Boken ger en en inblick i klassamhället i England på 1800-talet. Till skillnad från andra böcker jag läst som behandlat ämnet så beskriver den här mer om klasskillnader i högre samhällsklasser. Dessutom så framställs inte de allra högsta samhällsklasserna, alltså de riktigt rika, som sämre. Det tycker jag är bra med tanke på hur många böcker som beskriver det på det sättet. Något som jag tänkte på mer och mer på under boken gång är hur Elizabeth känns lite malplacerad i boken, hon känns modernare och agerar modernare än andra karaktärer i boken. Ännu mer förvånad blev jag när jag fick reda på att boken inte bara utspelar sig under tidigt 1800-tal, den är också skriven under den tiden. Elizabeth både tänker och agerar mer enligt 1900-talets kvinnor eller kanske ännu längre fram. Hon är inte den hjälplösa kvinnan som är underställd mannen, hon är mycket självständig och fritt tänkande. Att hon inte är i den högsta samhällsklassen påverkar henne heller inte det minsta. Namnet på boken är väldigt speciellt då det får med såpass mycket av boken. Mr Darzy and Elizabeth är båda stolta och de har båda starka fördomar för varandra, boken handlar om hur de accepterar och till slut respekterar varandras stolthet och hur deras fördomar en efter en motbevisas.

Jag kan varmt rekommendera boken för alla som vill läsa en vuxenbok som på grund av dess författare inte är svår att komma igen alls, tvärtom.

Recenserad av Rolf Andréasson.

1 kommentar:

  1. Intressant läsning, Rolf!

    Det är riktigt roligt att du vill och vågar ge dig på klassiker i litteraturen.

    Det vore spännande om du ville ge ett muntligt boktips i klassen under nästa termin när vi har litteraturhistoria.

    Bra jobbat. Blir det Mark Twain nu?

    / Sylvia

    SvaraRadera