måndag 26 maj 2014

                                      En flickas kamp för överlevnad

    
Jag har läst boken "ELDENS HEMLIGHET" som är skriven av författaren Henning Mankell.

Bokens huvudpersoner är Sofia och Maria som är systrar. Maria trampar på en mina medans Sofia bara är nästan 2 meter ifrån. Maria dör och Sofias fot sprängs och går av. Sofia får klara sig själv helt ensam efter hennes syster dör.

Jag tycker boken var rätt bra, därför att det var spännande och man tänkte på hur hon skulle klara sig helt ensam och så. Om man är intresserad av fattigdom, ensamhet och krig ska man läsa denna bok.

Boken påminner mig om gränsen mellan Turkiet och Syriens, där det finns tusentals minor. Jag kommer att tänka på när min morfar gick över Turkiets och Syriens gräns och blev sprängd och hans kroppsdelar låg överallt. Min mamma var ungefär 3 år så jag var inte med och var inte ens född, men jag fick veta detta av många som var vuxna när det hände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar