tisdag 27 maj 2014

Hemligheterna i Allboda kyrka

Jag har läst boken Lönnfacket som är skriven av Henrik Lindeskog.

Huvudpersonerna i boken heter Sara och Jonte. De är 12 år gamla och bor i Allboda. Jonte sommarjobbar i Allboda kyrka och säljer vykort till tursister. Varje dag hör han turistguiden prata om en myt om ett lönnfack gömt någonstans i kyrkan. I kyrkan finns det massa latinska skrifter. Jonte berättar för sin bästa vän Sara om lönnfacket och tillsammans börjar de undersöka vad skrifterna betyder. Den förre kyrkoherden Folke B. Olsson hjälper dem på vägen.  När han hamnar på sjukhus hjälper hans fru dem istället. De bryter sig in i kyrkan för att leta efter lönnfacket, men de blir upptäckta.

Jag tycker att den här boken var bra, i början tänkte jag inte ta den pågrund av att jag dömde boken efter omslaget men den var bättre än jag trodde. Boken är bra eftersom det händer saker hela tiden i den, och det är en sammanhängande berättelse i hela. Om man är interesserad av spännande böcker och kanske lite lite historia passar nog denna boken.

Boken påminner mig om en nyhet jag hörde när jag var mindre. Det var några som hade hittat massa forntida skatter på en åker. Jag tänker på den eftersom i båda har de hittat skatter på konstiga ställen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar