tisdag 27 maj 2014

På en sekund förändrades allt..

Jag har läst boken "Om jag stannar" skriven av Gayle Forman.
Boken handlar om Mia, en vanlig tjej från Oregon som älskar klassisk musik och spelar cello. Hon har precis varit på audition till musikskolan Julliard. Mia har den perfekta pojkvännen, Adam, som är en rockmusiker i ett populärt band. Han är ett år äldre än Mia.
Mia har en fantastisk familj, livet kunde inte varit bättre. Hennes mamma och pappa är föredetta punkare och de båda gillar Adam. Hennes största problem är att Adam spenderar mycket tid på turné med sitt band, medans Mia hoppas komma in på Julliard, som ligger i New York. Hur blir deras framtid tillsammans?

Jag citerar från boken, vad Adam tycker om Mias musikintresse:
"Jag har aldrig sett någon bli så uppslukad av musik som du. Det är därför jag gillar att se på när du övar. Du får världens sötaste rynka i pannan, precis där, sa Adam och rörde vid mig ovanför näsan. Jag är tokig i musik, men inte ens jag rycks med som du."

Allt börjar en kall vinterdag. Snön faller från himlen och alla skolor blir inställda. Mia och hennes familj ska hälsa på några kompisar. Allt är som vanligt. De sätter sig i bilen, lyssnar på musik och Mia dras med i den vackra symfonin. Sen sker kraschen.
Bilen krockar och rutorna krosas. Mia vaknar upp till ljudet av radion. Är hon död? Mia står inför ett svårt val i denna boken - ska hon släppa taget, eller ska hon stanna på jorden?

När jag läste boken tyckte jag den påminde lite om John Greens "Förr eller senare exploderar jag". Båda böckerna är gripande kärlekshistorier som är populära för tonåringar och båda har blivit filmatiserade. Jag har inte läst så många kärlekshistorier men jag är mycket imponerad av den här historien. Först trodde jag att den skulle vara förvirrande att läsa utifrån hennes perspektiv när hon är i ett tillstånd som jag skulle kalla "halvdöd", men Gayle Forman har fått ihop storyn prima.

Boken är en vacker historia om både musik och flera olika relationer till familj och vänner. Man får följa Mias tankar kring olyckan och det är mycket intressant, jag kunde inte släppa taget om boken! "Om jag stannar" är inte heller så lång, så jag tröttnade inte på den. Jag rekommenderar boken till de som gillar spännande och gripande kärlekshistorier och musik. Boken är utgiven i Sverige 2009. I år (2014) kommer filmatiseringen. Det finns en uppföljare till boken som heter "När jag lät dig då".

Recensent: Linnea Karlberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar