tisdag 24 maj 2011

Du vet sådant som man inte kan få nog av, kärleksdrama!

Bokrecension!


Boken som jag ska recensera heter Expert på att rodna


Bokens genre är ungdom, det handlar om Natalie, hennes mamma har träffat en kille som dom ska flytta ihop med. Natalie måste följa med, lämna sina gamla kompisar, sin gamla skola och den gamla lägenheten, och följa med ut till landet. Nya vänner och ovänner, ny skola och en ny ”bror” Jerker - snygg, spännande och är en ”sextontaggare” väldigt populär i skolan dessutom...


Katarina von Bredow är författaren, hon har skrivit massor av ungdomsböcker, och är en väldigt duktig skribent. Hon är född 16 februari 1967 i Aneby som ligger i Småland, Sverige. Hon har gått ett år i konstskola i Stockholm. När hon var femton år gammal blev hon tillsammans med journalisten Einar von Bredow och dom flyttade ihop och gifte sig när Katarina hade fyllt 18 år.
År 2000 skilde dom sig och Katarina träffade en annan man som hon fick två barn med.


Hon skriver mycket om tjejer som blir kära i äldre killar/män. Kompis problem och familj problem också. Kanske för att hon har varit med om det själv, flyttade ihop med en när hon var 15 år gammal och gifte sig ”ung”.


Några av hennes böcker:

  • Syskonkärlek (1991)
  • Knappt lovlig (1996)
  • Som om ingenting (1999)
  • Hur kär får man bli?(2004)
  • Expert på att rodna (2005)
  • Räcker det om jag älskar dig (2006)
  • Som jag vill vara (2007)
  • Bara inte du (2009)


Jag rekommenderar ”Expert på att rodna” till tonårstjejer, eftersom det handlar mycket om vänner, kärlek och killar. Men det är såklart att killar och kan läsa den med den passar bäst till tjejer om man säger så... Den är lite trög i början men sen så flyter det på ganska bra hela boken igenom. Det händer alltid något i boken och det är kanske därför man inte kan sluta läsa den.

Det är inte den bästa boken jag har läst men det är en bra skriven bok som är väldigt spännande, rolig, och lite tragisk ibland.


Till sist, en händelse ifrån boken:

Jerker och Natalie spelar Cavern tills Bo som vanligt knackar på dörren och säger till dem att det är läggdags. Vid det laget har Jerkers svartmusklige hjälte slagit ihjäl Natalies blonde kämpe minst hundra gånger, för Natalie kan inte koncentrera sig. Kanske är det en genomtänkt strategi från Jerkers sida. I så fall fungerar den bra. Ibland lägger han armen om henne, ibland snuddar hans hand vid hennes, någon gång stryker han henne över ryggen och en gång ligger hans hand på hennes lår i flera timslånga sekunder.

Det känns i hela kroppen. Långt ner i tårna bränner närvaron av den där handen.



Vendela Johansson 7a

5 kommentarer:

  1. Du skriver alla saker du ska ha med i din recension, enligt instruktionen. Du berättar om boken och författaren väldigt bra. Du har helt enkelt gjort en bra recension.

    SvaraRadera
  2. Du kan leva dig in i bokens handling. Du har läst många av von Bredows böcker, eller hur? / Sylvia

    SvaraRadera
  3. Tjenare Vendela!
    Jag har också läst Expert på att rodna. Jag gillar alla Katarina Von Bredows böcker, hon skriver väldigt levande. Du har skrivit en bra recension så man förstår handlingen i boken, och med de andra punkterna du hade med. Hoppas fler än du och jag får uppleva upplevelsen med att läsa b.la Expert på att rodna.
    Bra bokrecension Vendela!
    Kram Julia :-)

    SvaraRadera
  4. Jag vill också läsa den!
    Jag har läst många andra böcker som är skrivna av katarina Von Bredow, och jag antar att boken är lika bra som beskriver den och jag hoppas att jag kan läsa den snarast!

    SvaraRadera
  5. Låter spännande!
    Du har verkligen gjort ett bra jobb!
    Du har verkligen beskrivit boken bra och skrivit bra information om författaren. Du verkar gilla böcker från Katarina Von Bredow. Jag har blivit inspirerad av boken och det betyder att du lyckats!! /Sebbe J xD

    SvaraRadera