måndag 30 maj 2011

Radioaktivitet i bergen

Björn!

Författaren:
Författaren till ”Björn!” heter Bengt Nilsson. Bengt Nilsson är född 1951. Han är författare och journalist, bosatt i Uppsala, men med världen som arbetsfält. Han har förutom ungdomsböckerna Björn! och Följa John skrivit spänningsböcker för vuxna och flera läroböcker.


Förlag:
Förlaget som har publicerat boken är Bonnier Carlsen


Sammanfattning:
Boken handlar om John som är 14 år. Dom första dagarna på sommarlovet åker John, hans mamma, pappa och hans stora syster Maria. Det började som en start på en riktigt bra sommar tills en dag när John åker ut för att fiska med båten hittar han ett lik i sjön. Liket var helt blodig och köttig och John berättar för sina föräldrar, polisen kommer och det står om John i tidningen. han hittar ett tält i skogen och vid det ligger en kamera och en konstig bok. Han tar med sig sakerna hem. Han känner också att någon kollar på honom hela tiden. En natt väcks han av att Maria ska gå ut på toaletten, men somnar snabbt om igen. Dagen därpå när han vaknar är Maria borta, försvunnen. John märker snabbt att det är något märkligt i skogen.

Åsikter:
Jag gillar ”Björn!” för att den är väldigt spännande, rolig och bra skriven. När man läser boken vill man hela tiden läsa mer. Kanske är den lite för övernaturlig för mig.
När jag läser boken tänker jag på min sommarstuga för den ligger ungefär likadant som deras hus.
Det är nära till sjön, inte så många människor omkring och sådant.

Händelse:
Om jag skulle välja en händelse ur boken som jag tyckte var bra, är det utan tvekan när John sover i härbret och vaknar utav att två djur slåss utanför. Han tror att det är björnen som slåss. Dagen därpå när han kommer ut kollar han där han trodde att dom var, han ser uppriven mark och blod men ingen kropp.

Jag gillar denna händelsen för när jag läste detta blev jag fylld av spänning och undrade massor, vad slogs, vad hände, kommer djuren in i härbret. Det är spännande helt enkelt.

Passar för:
Jag tycker att boken passar för sådana personer som tycker om spänning och lite övernaturligt.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt att du tyckte om boken, Arvid. Du kommer kanske att läsa uppföljaren "Följa John", eller hur? / Sylvia

    SvaraRadera
  3. Roligt att du gilla den lite iallafall!
    Låter spännande! :D

    SvaraRadera
  4. Jag tycker samma som dig Arvid den är riktigt bra men jag tycker inte att den är alldeles övernaturlig för mig. Jag skulle defenetivt rekommendera Följa John (Andra delen av boken) Om du gillade boken björn så mycket :D

    SvaraRadera