söndag 29 maj 2011

Utsidan är inte allt!

Jag har läst boken Sandor Slash Ida, skriven av Sara Kadefors.


Boken gavs ut 2001 och trycktes av Bonnier Carlsen
Sara är född 1965 och är författare, journalist och manus författare.


Böcker Sara har skrivit:

Fem meter upp i luften

Sandor Slash Ida (Ungdomsbok)

Långlördag i city (barnbok)

Sigrid ett svin (Barnbok)

Fågelbovägen 32 (Vuxenroman)

Borta Bäst (roman)

Nyckelbarnen (Ungdomsbok)


Filmer Sara skrivit manus till:

Orka Orka!

Fröken Sverige

Sandor slash Ida


Priser som Sara fått av böcker:

Augustpriset 2001 för Sandor Slash Ida

BMF-plaketten 2001 För Sandor Slash Ida

Slangbellan 2001 för Långlördag i city


Boken handlar om Sandor och Ida, Sandor är en nobody som bor i en håla utanför Göteborg och kallas för bögjävel bara för att han gillar att dansa balett. Ida är en populär tjej som har tröttnat på att ha sex och gillar att dricka. Dom träffas en kväll på en chattsida och snackar om att livet är piss. Dom byter E-mail adresser och börjar mejla med varandra. Dom mejlar vidare medans dom vanliga liv pågår, Ida får en kille och Sandor är störtkär i en tjej i hans balett. Till en början så berättar dom inte hur dom är på riktigt utan ljuger lite för varandra men sen så blir det jobbigt när dem försäger sig.


Det händer mycket i boken och när dom träffas första gången så blir det inte som dom hade tänkt sig, men sen så ses dom igen och då blir det bra till en början tills dom kommer till festen.


Sandor har ett liv som suger och blir mobbad av alla, men med tiden så upptäcker han nya sidor av sig själv och andra sidor om andra. Medans Ida tröttnar på sina kompisar och sitt psykfall till morsa.


Det är en hyfsad bra bok att läsa ifall man gillar den sortens böcker, jag tyckte den var sådär eftersom jag har både läst den tidigare och sett filmen. Men själva handlingen är bra och det kan ju vara så i verkliga livet. Den är ganska långtråkig att läsa men ibland kommer saker som gör att man vill bara fortsätta läsa.


Boken är en blandning av en kärlekshistoria på avstånd och "the real life".


Boken är en bok för dom som gillar läsa om hur det kan vara i livet och och lite underhållning.


Marcus A


8 kommentarer:

  1. Bra att du kan rekommendera boken / Sylvia

    SvaraRadera
  2. Du läser ju samma bok som Alex!
    Jag skulle vilja läsa boken, låter väldigt spännande.

    SvaraRadera
  3. Jag har också läst denna boken... eller ja, Sussie läste ju den för oss högt. Håller med dig om vad du tycker om boken, bra ibland och lång tråkig ibland.
    BRA RECENSION!! :D

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det var en bra recension och den här boken har vi, precis som Arvid sa läst i kyrkenorumskolan. Det är en väldigt rolig bok.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det var en bra recension, speciellt eftersom du fick med vilka andra böcker och filmer författaren har gjort, ifall man skulle vilja läsa något mer från henne.

    Själv tycker jag att boken börjar lite tråkigt, men efter en liten bit så blir den bara bättre och bättre.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det var kul att du tog med andra böcker som författaren har skrivit.
    Jag håller med om att den var långtråkigt vid vissa delar av boken, men det var bara att fortsätta att läsa.

    Lockande recension för den som vill läsa boken.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att du beskriver boken på ett intressant sätt, vilket gör att man vill läsa den. Jag håller med om att den kunde vara lite långtråkig stundtals, men det kom partier i boken där man ville läsa vidare. Jag hade ungefär samma syn på boken, jag tyckte den var lite sisådär, och jag hade också sett filmen. Kanske påverkar det vad man tycker om boken? Så tror jag att det är.

    Bra skriven recension som både lockar läsaren, samtidigt som den inte avslöjar för mycket!

    SvaraRadera
  8. Bra att du tog med böcker som Sara har skrivit innan och efter Sandor Slash Ida. Jag håller med dig om att boken var lite långtråkig, men ibland kom det stunder då man inte ville sluta läsa. Din recension var bra och lockar läsaren och det är en recension som inte avslöjar allt för mycket, som Julia skrev. Bra skrivet!

    SvaraRadera