fredag 27 maj 2011

Om omöjlig kärlek på distans

Författaren heter Sara Maria Kadefors född den 19 september 1965 i Sverige, Göteborg. Boken har vunnit Augustpriset som Sveriges bästa ungdomsbok 2001, & den rekommenderas för ungdomar.
Bokens titel : Sandor Slash Ida.



Det är en ungdomsbok som handlar om två totalt olika liv. Boken är inte riktigt skriven som alla andra böcker, karaktärerna chattar online på internet. Texten berättar om två liv och hoppar från det ena till det andra genom att man ser en liten smilies. Det kan bli svårt att förstå vem av dom det är man läser om så det kan bli rörigt när man läser, men man fattar tillslut. Det gjorde jag iallafall.

En rätt populär tjej som bor Stockholm (Ida) möter en retad kille som bor utanför Göteborg (Sandor) i modern tid. Dom möts på en chattsida varandra av samma skäl. Ingen av dom gillar sina liv & dom har problem där hemma.


De ända dom har gemensamt är att dom hatar sina liv och att de har det jobbigt hemma.

Sandors mamma vill att Sandor ska bli proffsdansör & Idas morsa är deprimerad och ligger och sover på dagarna.

Med tiden går det bättre för Sandor och börjar bli bekant med en av sina värsta fiender Valle och Babak, men det tycker inte Valles bästa kompis Babak om.


Det är en väldigt bra bok som har väldigt bra innehåll tycker jag, jag gillade att läsa den boken faktiskt. Bra spänning och man vill gärna veta mer och mer om vad som ska hända i boken när man läser. Handlar väldigt mycket om dagens ungdom så det är därför jag tycker den rekommenderas för oss ungdomar. Tror säkert att en vuxen kan läsa den och gilla den till&med.


En dag blev Sandor och hans bästa kompis Tobbe bjudna på en fest som Valle hade ordnat. Då tror Sandor att det är hans stora lycka att bli populär. Under festens gång dricker Sandor sprit för första gången och får många nya vänner snabbt. Tillslut började Sandor känna sig som en av dom.


Jag valde att läsa boken, eller jag valde den faktiskt inte. Det var min lärare Sylvia som tipsade om den faktiskt, så jag vill tacka henne för att jag fick läsa denna spännade bok! Nu inser jag att det faktiskt finns människor som har de precis som Ida & Sandor. Alla har det inte bra fast man så gärna hade velat det. Ida hon måste nästan gör allt hemma medans mamman bara ligger i sängen och sover.

Och Sandor han blir ju retad för att han dansar och det är tydligen bögigt enligt hans ”kompisar” & det är ju inte så kul det heller. Jag valde denna bok för att kunna förstå mer hur andra har de. Jag gillade boken!

7 kommentarer:

  1. Roligt att du tyckte om boken / Sylvia

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja läsa boken, låter spännande !

    SvaraRadera
  3. Det stämmer väl bra överens med min recension. alltså vi tycker samma. folk verkar dras till din recension, det betyder att du lyckats med din recension! Du har gjort en bra recension och beskriver boken bra!

    //Sebbe J

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att detta är en väldigt spännande och bra bok som säkerligen skulle passa lika bra för vuxna som den gör för oss tonåringar. Din recension ger en bra idé om vad man kan förvänta sig om man läser denna boken och jag tycker det stämmer bra med innehållet.

    SvaraRadera
  5. Alla som inte läst boken var ju tvungna att läsa den men boken var väldigt intressant. Du har också skrivit det i din recension att boken var intressant för att förstå hur andra har det. Det kan också vara runt omkring oss i vårat samhälle.

    Bra recension!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är en välskriven recension som beskriver handlingen bra. Kul att du tyckte om boken. Jag själv däremot tyckte inte den var jättebra, men den är intressant och lärorik med tanke på att man får en insyn på hur olika liv ungdomar kan ha. Jag håller med både skribenten och föregående kommentar om att det kunde vara lite svårt att hänga med om man inte noterade smiliesen och personbytet.

    Bra recension som ger en positiv syn till boken!

    SvaraRadera
  7. Din recension är väldigt bra. Kul att du tyckte att boken var bra, själv tyckte jag att boken var långtråkig och väldigt seg i början, men efter ett tag kom jag in rätt bra i boken och jag kunde inte sluta läsa. Jag tyckte det var lite jobbigt i början eftersom de bytte personbyte med bara en ":)" men jag kämpade igenom hela boken. Din recension är jättebra!

    SvaraRadera