måndag 23 maj 2011

Spännande drama i en magisk värld!

Jag har läst boken ”Sirenen” vilket är den femte och hittills sista Fantasy boken i serien ”Septimus Heap” av Angie Sage.

Boken kom år 2009 av HarperCollins Childrens’s Books med original titeln ”Septimus Heap Book Five - Syren och den svenska utgåvan kom 2010 av B. Wahlströms Förlag.

Jag har läst alla böcker i serien och jag tycker att bok tre, ”Alkemistern” är den bästa av dem, men man måste läsa alla för att förstå och för att få den bästa läsupplevelsen.

Boken handlar om när Septimus, Jenna och Beetle är ute på en drakfärd och ett kraftigt oväder bryter ut och de blir tvungna att landa på en underskön ö mitt i havet. Men det är något mystiskt med ön, där finns en kattformad fyr som mystiskt förlorar sitt ljus och en sedan länge försvunnen lärling som blivit bebodd av en Siren, Sirenen försöker locka till sig Septimus med hjälp av sin vackra sång.

Jag gillar de flesta fantasy böcker och även den här, den ger mig en spännande läsupplevelse. När jag läser den kommer jag att tänka på hur det skulle vara att leva i en magisk värld, lära sig magi och trolldom, där det inte finns några begränsningar på vad man kan göra och vad som kan hända.

En händelse i boken jag tycker är spännande och jag gillar är när Septimus följer med Syrah, den bebodda lärlingen, in till Kiken, sirenens hem. Han följer med p.g.a. att de haft en överenskommelse att om Syrah läker Brandsprutans (Septimus drake), svans. Han skulle följa med in i Kiken och försegla en islucka men sin alkemist nyckel men Syrah förlorar kontrollen och han tvingas fly och luckan blir oförseglad. Jag gillar den har händelsen för det är nog den mest spännande i boken och man vill bara fortsätta att läsa.

De som bör läsa denna bok är sådana som gillar Fantasy och spänning. Man behöver nog vara en liten erfaren läsare och börja från bok ett, vilken är ganska trög i början. Så man skall absolut inte sluta där utan fortsätta, den blir bättre!

Man läser denna bok för det är en spännande upplevelsebok i en bra och magisk serie.


Av Carl Eklind

4 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja läsa denna bok för att jag läst dom andra böckerna och den värkar spänande

    SvaraRadera
  2. Har läst alla böckerna i serien och tycker nog den här är den bästa, den är mycket spännande och är ganska annorlunda mot dom andra. Man får också härliga beskrivningar av den soldränkta ön mitt i havet.

    Alltså en bok som även jag kan rekommendera!

    SvaraRadera
  3. Jag har hört talas om den här serien, men inte läst den (än). Om ni gillar fantasy så rekommenderar jag serien Fablehaven av Brandon Mull. Jag har läst 2 av böckerna i serien och gillar dem väldigt mycket!

    SvaraRadera
  4. En välskriven kommentar som jag tror kan inspirera många, Carl / Sylvia.

    SvaraRadera