torsdag 26 maj 2011

En spännande chattroman

Boken har vunnit Augustpriset som Sveriges bästa ungdomsbok 2001. Rekommenderas stark för ungdomar, tycker jag. Författaren heter Sara Maria Kadefors född i Sverige, Göteborg. Original språket är svenska och är därför ej översatt. Titeln är Sandor slash Ida.

Första gången är den tryckt 2001 i Stockholm, utgiven av Bonnier Carlsen. Andra gången 2004 i Stockholm, utgiven av Bonnier Carlsen. Typsnittet är Minion.

Det är en spännande ungdomsroman som handlar om två totalt annorlunda liv. En bok som är skriven på ett helt annat sätt. Där karaktärerna chattar på internet. Texten berättar om två liv och hoppar från det ena till det andra. Genom att man ser en liten smilies så hoppar det från den ena personen till den andra. Det är viktigt att man vet vilken karaktär man läser om annars blir det riktigt rörigt. På det sättet kan det bli svårt att läsa själva boken.

En populär tjej(Ida) möter en osäker pojke(Sandor) i modern tid. De möter varandra på en ungdomschat av samma orsak. Orsaken är osäkerhet och att bägge hatar sina liv. Hon är populär och bor i Stockholm city, han kallas bögjävel och bor i en håla utanför Göteborg. De träffas på nätet och blir snabbt kompisar.

Det finns inte mycket de har gemensamt men det vet dom inte om än. Det ända de har gemensamt är att de hatar sina liv och att de har det jobbigt hemma.
Sandor mamma koncentrera sig bara på att Sandor ska bli en elit dansör, idas morsa är deprimerad och ligger och sover på dagarna.
Med tiden går det bättre för Sandor och börjar bli bekant med en av sina värsta fiender valle och Babak men Valles bästa kompis Babak tycker inte om det.

Det är en bra bok med ett bra innehåll, jag gillar den i stort sett. Man kan i vissa fall känna igen sig, bra spänning ibland. Handlar väldigt mycket om dagens ungdom fast den är skriven 2001 därför jag tycker om den jag rekommenderar den för ungdomar.

En dag när Sandor och hans bästa kompis Tobbe är ute träffar de Valle och Babak. Valle bjuder in dom till deras första fest. Festen är Sandors stora lycka han ser chansen att bli populär. Under festen dricker han sprit för första gången och får många nya vänner. Han börjar känna sig som en av dom.

Man kan inte säga att boken bara ska läsas av ungdomar det är fel men den passar ungdomar bättre än äldre människor tycker jag. Dels för att den utspelar sig i modern tid, dels för att det handlar om ungdomar och att man kan känna igen sig och dels för att den är skriven på ett totalt annat sätt. Så om man är van att läsa på det normala sättet kan det tyvärr bli lite irriterande. Därför vill jag helst rekommendera den för ungdomar mellan 13 till 18.

Jag valde att läsa boken för att förstå hur svårt andra personer har det, ok nu är det påhittat men ändå det finns personer som har det så här. Ida måste t.ex. nästan göra allt hemma medan mamman bara ligger i sängen och sover. Sandor blir ju retad för bögjävel hela tiden, det är inte heller så kul. Det kan vara intressant att läsa sig in i andra personers liv, därför valde jag denna bok.

En bokrecension av Sandor slash Ida
Skriven av: Sebastian Johansson.

8 kommentarer:

  1. Du har verkligen levt dig in i denna bok och i personernas liv, Sebbe. Riktigt roligt / Sylvia

    SvaraRadera
  2. Den verkar vara en bra bok och bra recension.

    SvaraRadera
  3. En väldigt mäktig och välskriven recension! Jag håller med om att boken passar ungdomar mer än vuxna, men att den även kan läsas och uppskattas av vuxna.

    Jag tycker att det är en väldigt bra och spännande bok som passar både vuxna och ungdomar.

    SvaraRadera
  4. Jag har själv läst boken och håller med dig!
    Bra och tydlig recension. Man får en bra uppfattning om boken, nästan att man vill läsa den igen.

    SvaraRadera
  5. Jag har själv läst boken och håller med dig!
    Bra och tydlig recension. Man får en bra uppfattning om boken, nästan att man vill läsa den igen.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Du ger en väldigt positiv bild av boken genom din recension vilket gör att läsaren nappar på boktipset. Själv är jag inte lika positivt inställd till boken, den har en intressant handling, men det föll mig ändå inte helt i smaken. Detta kan vara för att jag tyckte boken hade en dålig början. Jag hade även sett filmen innan jag läste boken, vilket jag tror påverkar synen på boken en hel del. Utan att man tänker på det jämför man boken med filmen, vilket kan förstöra en bok respektive film helt och hållet. Jag håller med dig om att det är viktigt att hålla koll på smilisarna, annars blir det riktigt rörigt!

    Bra skriven recension som gör att läsaren nappar!

    SvaraRadera
  8. Din recension är mycket bra, jag tycker dock inte om boken är sådär jättebra men den är helt klart läsvärd, en bok som man måste ha läst. Boken påminner väldigt mycket om hur ungdomars liv ser ut idag och jag tror att det är många ungdomar som kan känna igen sig i bokens händelser. Jag skulle nog vilja se filmen också för att se vad det är för skillnad.
    Bra skrivet !

    SvaraRadera