onsdag 25 maj 2011

En bok om en tonårings tankar och liv med en mamma som kämpar mot cancer

Jag har läst I taket lyser stjärnorna som är författaren Johanna Thydells debutbok. Boken fick ett lysande mottagande och hon vann Augustpriset och Slangbellanpriset 2003. Boken är ingen självbiografi men författaren har själv varit med om att förlora sin mamma i cancer. Hon kände att hon hade något att berätta, det var därför hon skev boken.Johanna var 19-20 år när hon började skiva boken. Det tog ungefär två år att få den klar. I början av 2009 kom boken ut på film och den blev minst lika populär.

Boken är utgiven av bokförlaget Natur och Kultur i Stockholm. Den har blivit utgiven i flera upplagor.

Jenna är lika gammal som jag, går i sjunde klass och har samma tankar och problem som dom flesta andra tonåringar, förutom en sak. Hennes mamma är svårt sjuk i cancer. Jenna kämpar mot sina tankar om hur det ska gå för sin mamma. Boken börjar med att Jenna skriver en dikt i skolan. Denna dikt följer med som ett tema genom boken och man har den alltid den i baktanken när man läser. Boken handlar både om död och livslust.
Förutom att oroa sig för sin mamma är Jennas liv fyllt av andra händelser i Skolan och på fritiden.
Jenna är kär i Sakke. Sakke är den snyggaste killen i skolan... I alla fall enligt henne själv. På en fest går Jennas önskningar om att få vara med Sakke i uppfyllelse. Men det blir inte som hon tänkt sig. Vare sig med killar eller kompisar. Hon går igenom mycket i boken men man kan konstarterna att hon är en starkare människa i slutet av boken än vad hon var när boken började.

Eftersom jag är lika gammal som Jenna är i boken kan jag känna igen mig i många utav hennes tankar.
Jag kommer och tänka på att man ska vara glad att man inte har någon i familjen som är dödligt sjuk. Men också att man aldrig ska ta något för givet och att det kan hända vem som helst.

Jag kommer ihåg när jag hade legat uppe i min säng och läst boken i ungefär en timme. Jag var mitt uppe i när det var som värst för Jenna och hennes mamma. Jennas tankar snurrade runt i huvudet på henne och allt såg så mörk ut. När jag hade lagt ifrån mig boken och gick ner till vardagsrummet kom jag på mig själv att jag var på väldigt dåligt humör. Jag tror det berodde på att jag hade gått in i boken så mycket när det var så dystert. Det kändes som att det som hände i boken var min verklighet för en liten stund. När det känns så så tror jag att det betyder att boken är väldigt bra och den påverkar en omedvetet.

Jag tycker att denna bok passar bäst för ungdomar men också vuxna människor.
Man ska läsa boken för att den verkligen har något bra att förmedla till människor. Johanna skriver på ett stilrent sätt och det är lätt att förstå hur människorna i boken tänker och känner.
Jag rekommenderar absolut I taket lyser stjärnorna!

Recensionen är skriven av Moa Johansson

5 kommentarer:

  1. Tack för en fin recension, Moa! Vad roligt att du skriver så personligt. Jag gillade också den här boken, fast jag var ganska vuxen när jag läste den. Jag kan känna igen mig i det där du skriver om, att man går in i samma sinnesstämning som det är i boken man läser.
    /maria

    SvaraRadera
  2. Det är roligt att läsa din recension. Du visar hur du kan leva dig in i bokens handling / Sylvia.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker boken du skrivit om verkar väldigt bra. Att leva sig in i en bok ordentligt är en känsla i sig. Jag skulle gärna läsa den här boken, du och jag brukar gilla samma slags genrer på böcker så jag ska definitivt ge den en chans! :-)

    SvaraRadera
  4. Bra bokrecension. Roligt att läsa.

    SvaraRadera
  5. En jätte bra bokrecension, tror att det är dags att jag också läser den ;D

    SvaraRadera