fredag 27 maj 2011

Vem är jag?

Jag har läst boken Hemligheten, skriven av författaren Sophie McKenzie. Boken blev belönad som Richard and Judy’s best kids book ever 2007.

Boken publicerades först i Storbritannien på Simon Schuster UK Ltd år 2006, därefter publicerades den här i Sverige översatt av Mats Wänblad år 2009 och tryckt hos ScandBook AB, Falun 2009.
Orginaltiteln på boken heter Girl, missing.
Sophie föddes i London, där hon fortfarande bor tillsammans med sin son.

Böcker som Sophie har skrivit, dock är det endast Girl, missing som än så länge är översatt:
Girl, missing (Hemligheten)
Six Steps to a Girl
Arthur's Sword
Blood Ties, Three's a Crowd
Medusa Series: The Set-Up
The Fix
The One and Only
Medusa Series: The Hostage
Medusa Series: The Rescue,
Medusa Series: The Thief/Walking the Walls (med Chris Higgins), Time Train to the Blitz

Boken handlar om Lauren som bor hos sina adoptivföräldrar, en dag får hon en skoluppgift som handlar om ‘vem är jag?’. Men hur ska hon kunna veta vem hon egentligen är, hon är ju adopterad och hennes föräldrar vägrar berätta för henne om sin adoption. Då bestämmer sig Lauren för att ta reda på det själv, hon slår sig ner vid datorn och söker på olika adoptiv sajter. Hon söker på sitt egna namn och födelsedatum, en flicka kommer upp på bilden och står som försvunnen. Det kunde väl ändå inte vara hon själv? Lauren bestämmer sig för att ta reda på om det är hon som är flickan på datorn, hon beger sig ut på en resa med bästa kompisen Jam, men i slutändan, vill hon verkligen veta vem hon är?

Ämnet känns väldigt aktuellt då det finns åtskilja sajter med barn och ungdomar som är försvunna. Man kunde inte förutse hur boken skulle sluta, man visste aldrig vad som kunde hända på nästa sida. Jag tyckte att boken gav mig spänning.

En viktig händelse i boken som verkligen gav mig bilder i huvudet var när Lauren verkligen ville få veta om sitt förflutna. Hon fick med sig bästisen Jam att bryta sig in mitt i natten på en adoptionsbyrå där hennes papper om sin adoption skulle finnas, de hörde steg närma sig i korridoren magen knöt sig på en, man hoppades att de inte ska bli upptäckta. Jag fick den känslan då man vill något så mycket att man kan göra vad som helst för att det ska ske. Den känslan tror jag det var Lauren hade, hon ville veta, det här kändes som det var hennes chans att få veta allt om hennes adoption och hennes största fråga, vem hon var.


Jag tycker egentligen att både killar och tjejer kan läsa den, men framförallt tjejer. Boken är till för de som vill ha spänning i sina böcker, samtidigt som det är lite romantik. Den passar flera olika åldrar, det beror lite på hur mycket man utvecklats i sin läsning. Jag tycker dock att början var lite seg, men det gäller att fortsätta läsa den för den bli bättre! Jag tycker den passar bäst till tjejer och killar i åldrarna 12 och äldre.

Jag tycker man ska läsa boken för att man kan få en uppfattning om Laurens liv, hennes liv är inte likt i mitt fall mitt egna liv. Jag får en bild av hur hennes liv är, hur hon undrar vem hon är, nu känner hon sig mogen nog att få veta och hon bestämmer sig för att ta reda på det. Man inser att allas liv ser inte likadant ut, det är inte bara vi människor som är olika, det är även livet.

3 kommentarer:

  1. Mycket intressant att läsa. Att söka sin identitet är viktigt, särskilt för unga människor / Sylvia

    SvaraRadera
  2. Bra Recession julia! :)
    Jag tror jag har läst en liknande bok om en tjej som fick reda på att hon var adopterad och fick träffa sina riktiga föräldrar osv. "Saknad: Jenni 3 år" tror jag den heter.
    Well done! :*

    SvaraRadera
  3. Bra Recession Julia.
    man fattar vad boken har för huvud ämne
    bra Recession

    SvaraRadera