fredag 27 maj 2011

Ungdomsdrama i skärgården

Jag har läst boken ”Tillsammans” av Denise Rudberg. Boken är skriven 2007 och har utgivits på förlaget ”BONNIER CARLSEN”. Den följs av böckerna ”Tillsammans andra boken”, 2008 och ”Tillsammans tredje boken”, 2009.

Det är en ungdomsroman och var den mest sålda boken i pocketformat 2008. Hon har också skrivit många vuxenromaner med stor framgång.

Denise Rudberg är född 1971 i Stockholm. Under 1990-talet åkte hon till New York och studerade dramaturgi, där hon då lärde sig hur man bygger upp en berättelse.

Boken utspelar sig i Stockholm till största delen, men också på en ö i skärgården.

Handlingen känns aktuell och utspelas i nutid.

Alexander är en lång, stilig fjortonårig kille som kommer från rika förhållanden. Han har bott i USA under sin uppväxt, eftersom hans pappa jobbat på UD.

Trots att han verkar ha det bra, så har han en tuff hemsituation.

Theresa är tretton år och är en trevlig och rar tjej, vars mamma är död. Hon har gått bort i cancer, vilket gör att Theresa ibland mår dåligt och uppträder lite stökigt. Hon bor i en husbåt på Djurgården med sin pappa.

Jakob är också tretton år och är den sportiga killen som löptränar regelbundet. Han är kortväxt och egentligen är han en liten ”mjukis”. Hans mamma är TV-kock och anordnade en matlagningskurs för ungdomar under sommarlovet. Detta är anledningen till att de tre ungdomarna träffas, eftersom alla tre av olika anledningar kommer att delta i denna kurs.

Tillsammans med Theresas pappa Torleif, drar de tre ungdomarna efter att ha lärt känna varandra ut till ett lånat hus i skärgården för att njuta av bad och sol i en vecka.

Boken är spännande och man får härliga känslor av den och längtar till sommarlovet. Jag skulle vilja vara den fjärde personen tillsammans med dessa tre. När jag läser, kan jag inte sluta... vill bara veta mer och mer. Jag tyckte om boken för att huvudpersonerna är i min egen ålder. Jag kan känna igen den vänskap och omtanke som finns mellan personerna.

Tidigt en morgon när Alexander går ut för att kissa i skogen, så får han känslan av att inte vara ensam. Någon lägger handen på hans axel och när han vänder sig om, så är det hans engen pappa Fabian. Pappan misshandlar honom grovt, slår honom upprepade gånger. Plötsligt lyckas Alexander få tag i hans fot och han drar till så hårt att Fabian faller över honom med hela sin tyngd och slår huvudet i en sten. De övriga upptäcker vad som har hänt och Theresas pappa ingriper och ser till att larma polis.

Den här händelsen berörde mig djupt. För det första ogillar jag misshandel i alla former. Jag blir också rädd när jag tänker på det ofattbara att en förälder kan bete sig så mot sitt eget barn.

Den här boken är skriven för ungdomar 12-15 år, men jag tycker att alla som tycker om att läsa böcker där författaren behåller greppet ända till slutet, kan läsa den.

5 kommentarer:

  1. Tjenare Ellen!

    Jag har också läst Tillsammans, alla tre faktiskt, och jag tycker att alla är lika supermega bra!

    Jag håller med dig att man inte kan sluta läsa den, när man väl håller på.
    Det är en riktigt bra bok!

    Vendela Johansson 7A

    SvaraRadera
  2. Du lever dig verkligen in i bokens handling och det är härligt / Sylvia

    SvaraRadera
  3. Boken verkar faktiskt bra och verkar som både kill- och tjejbok.
    Recensionen var riktigt bra skriven. du berättade bra och man blev
    intresserad.


    JOAKIM KARLSSON!

    SvaraRadera
  4. Den här boken skulle jag absolut kunna läsa. Låter som en bra bok att läsa på sommarlovet. Den verkar spännande och rolig, håller också med om att det är roligare att läsa om personer i sin egen ålder.

    SvaraRadera
  5. Tjenare kvinnan, hur är det i livets gång?

    Jag har läst alla tillsammans böckerna och när man väl har börjat läsa så kan man inte sluta, jag läste ut alla böckerna på en vecka.

    Riktigt bra recension, man fattar verkligen vad boken handlar om även fast jag har läst den O.o

    SvaraRadera