tisdag 24 maj 2011

En spännande bok om 60-talets New York

The Outsiders är en spännande bok som handlar om ett gäng killar som bor i ruffiga Eastside på 60talets New York. Ponyboy Curtis är 14 år och bor med sina bröder Sodapop Curtis 17 och Darry Curtis 20. Eftersom deras föräldrar har dött så måste Darry jobba heltid, Sodapop har slutat skolan och måste jobba på en mack.
Ponyboy är duktig is skolan men innerst inne vet han att han inte kommer kunna gå på college om han inte får ett stipendium.

Rövare och Snobbar är två olika gäng. Snobbar är rika, de har tuffa rutiga skjortor och coola Mustanger. Rövare är fattiga, de har inga bra kläder, eller tuffa Mustanger. Men rövare och snobbar har en sak gemensamt, de älskar gängbråk.
Men vad gör man när man vaknar upp mitt i natten vid en park och bredvid sig sitter bästa kompisen alldeles blek i ansiktet, och på andra sidan ligger Bob, blodig, blek, död.

Författaren Susan Eloise Hinton föddes i Tulsa, Oklahoma den 22 Juli, 1950. Susan har skrivit många böcker som tillslut blivit film ex. The Outsiders. När Susan började skriva boken var hon 15 år, och två år senare var boken klar. The Outsiders har blivit rankad av American Library Association’s top 100 mest utmanade böcker.

Jag tycker att boken har en mycket bra handling, det var första gången jag läste en bok som handlar om gängbråk, jag har aldrig trott att det varit min typ av böcker. Så att jag skulle gilla The Outsiders är lite förvånande. Jag tror att alla som kommer att läsa The Outsiders kommer att bli förvånade, den är inte alls som man tror att den ska vara. Jag trodde att hela boken bara skulle gå ut på gängbråk och sådant, men den mest om Ponyboy och vad han tycker och tänker, han vill inte bråka med snobbarna och han vill inte gå runt med kniv ifall någon skulle överfalla honom, såklart kommer det in ganska mycket gängbråk också, det är ju trots allt gängbråk som boken handlar om.

När jag läste boken så tänkte jag på hur andra har det, är det så här på riktigt? Eller är det bara för att få det lite spänning i boken? När jag såg filmen så kändes allting mindre sant. Men filmen ha bra skådespelare som te.x. Tom Cruise och Rob Lowe. En sak som jag tänkte på när jag såg filmen så var det inte så synd om Ponyboy som i boken. Som med nästan alla böcker som blivit film så är det nästan alltid så att boken var bättre, det är samma med The Outsiders, boken var mycket bättre. Fast en det var en mycket bra regissör: Francis Ford Coppola som bland annat har regisserat filmer som ”Gudfadern” , Francis föddes i New York 1939.

Jag tyckte dock att boken var väldigt seg i början, det tar lång tid innan det händer något. Det är också väldigt många nya personer hela tiden så att det gäller att vara med. När jag läste boken så gick det väldigt segt i början, jag ville ta en annan bok, men jag var tvungen att fortsätta läsa för att se vad som skulle hända.

Jag rekommenderar boken till både tjejer och killar som älskar spänning och drama.

Av: Alice Olsson 7A

3 kommentarer:

  1. Jag har också läst denna boken och jag tycker att den var jättebra! Kul att du också gillar den ;)
    Bra skrivet Alice <3

    SvaraRadera
  2. En genomtänkt och välformulerad recension, Alice. Roligt att du kan jämföra bok och film / Sylvia.

    SvaraRadera