tisdag 24 maj 2011

En historisk roman, mobbning, att vara ny.

En historisk roman, mobbning, att vara ny.

Boken jag läste heter ”En ö i havet”. Den är skriven av Annika Thor. Annika Thor är född 1950 i Göteborg. Hon är en svensk författare, dramaturg, manusförfattare och tidigare bibliotekarie. Hon sitter på stol nr 11 i Svenska barnboksakademin. Andra böcker i serien är: En ö i havet (1996). Näckrosdammen (1997), Havets djup (1998), Öppet hav (1999).

Boken är tryckt av ”Bonnier Carlsen bokförlag”.


Boken handlar om två syskon, 12-åriga Steffi och 8-åriga Nelli. År 1939 tvingas dom fly från sitt hemland Österrike i staden Wien till Sverige där dom ska bo hos fosterfamiljer, på en liten ö i Göteborgs skärgård. Föräldrarna är kvar i Wien, där det är krig. Men året efter går Steffi ut årskurs 6 och fortsätter på läroverket, hon får bo hos en familj på veckorna och åka båt till/från ön på helgerna.


Jag tycker att boken var väldigt bra, kanske inte den bästa boken jag läst men den var full av känslor och spänning. När man läser boken sjunker man in i Nelli och Steffis värld hur dom har det hos fosterfamiljerna. Det är ju hemskt att dom inte träffat sina föräldrar på över ett år. Att man bara tar emot barn och inga vuxna flyktingar (det är väldigt hemskt tycker jag).


Den delen i boken som jag tycker är väldigt bra är när Nelli och Steffi kommer in till Göteborgs skärgård med tåget. När Steffi har sin roll att ta hand om sin lillasyster. När dom går av tåget är
det fullt med barn och väskor överallt, och det är på tågstationen dom får reda på att dom inte får bo tillsammans.


Om man är intresserad av historia och vad som hände under andra världskriget som var för ungefär 72 år sedan är detta en väldigt bra bok att läsa. Man kan läsa om hur det var att vara jude och hur människorna la skulden på dom. Människorna var ju inte särskilt snälla mot Nelli och Steffi.


Jag tycker att man ska läsa boken för att den är väldigt bra, det är historia inblandat, det står om Europa. När man läser boken så kan man inte sluta läsa den. Man får mycket kunskap om hur det är att fly från ett land till fosterhem, för Nelli och Steffi är ju detta främlingar. Jag skulle vara jätterädd att inte ens få bo på samma ställe som min syster.



Bokrecention av: Eleonor Bihl 7a

3 kommentarer:

  1. Jag har också läst den här, och tyckte den var jättebra! Det finns fler böcker om Steffi och Nelli (totalt 4 tror jag), så det är ett tips om du vill veta vad som hände sen.
    /Maria Göransson

    SvaraRadera
  2. Roligt att du har läst denna lärorika och gripande bok, Eleonor. Själv läste jag alla fyra delarna / Sylvia.

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra och sorlig bok.
    Dock kanske inte min smak
    Bra recension!
    /Sebastian s

    SvaraRadera