tisdag 24 maj 2011

En jude i källaren under andra världskriget kan inte vara bra...

Utspelad under andra världskriget i Tyskland, Markus Zusaks bok ”Boktjuven” handlar om Liesel Meminger, ett fosterbarn till familjen Hubermann utanför München. Hon kan inte låta bli att stjäla böcker, och med hjälp av sin fosterpappa lär hon sig att läsa och skriva. Hon delar ut sina ord till människorna runt henne, som till exempel juden som ligger gömd i deras källare eller de som hon delade skyddsrum med.

En av anledningarna till varför jag gillade boken var perspektivet. Den gav ett helt annat perspektiv av andra världskriget, nämligen judarnas och de tyskarna som inte är med i nazistpartiet. De andra jag har hört handlar om nazisternas eller amerikanernas perspektiv, men inget om judarna. En fiktionell figur som alla känner till är döden, som är berättaren för denna historia - han berättar inte bara om hur han mötte liesel tre gånger innan , utan hur andra världskriget var från hans perspektiv.

En händelse i boken är när juden berättar om sitt liv innan han knackade på Hubermann. Han beskriver hur han slogs knytnäve mot knytnäve mot sin rival, en tysk, tills de blev vänner.

Markus Zusak är en australisk författare i 35-årsåldern. Han har gett ut 6 böcker, vars ”The Book Thief” blev hans genombrott. Han har hamnat på NYT’s bästsäljar-lista två gånger och anses som ett ”litterärt fenomen” av amerikanr och australierna.

Jag rekommenderar boken för de i äldre tonåren eller äldre, för att jag upplevde den som seg i vissa delar. ”Boktjuven” står vid gränsen mellan vuxen- till ungdomsroman.

Originaltiteln är "The Book Thief", Översatt av Anna strandberg, utgiven av B. Wahlstöms Bokförlag.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gillar boken. Jag har tänkt läsa den länge, så det får kanske bli mitt nästa läsprojekt.
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Låter Intressant!
    Du har skrivit en bra recension och jag blir intresserad av boken, det betyder att du har lyckats!! Du har med allt som ska vara med, du har bra information om författaren. Det är helt enkelt en bra recension.

    //MVH Sebbe J

    SvaraRadera
  3. Jag är glad att du har läst boken, som är ganska speciell. Den ger många tankar / Sylvia

    SvaraRadera