fredag 27 maj 2011

Kärlek och vänskap i New York

Bokens titel heter Gossip Girl och författaren som har skrivit boken heter Cecily von Ziegesar. Cecily är 40 år, hon föddes den 27 juli 1970. Hon växte upp i New York, men just nu bor hon i Brooklyn med hennes man Richard dom har också två barn tillsammans. Boken är översatt från engelska till svenska, översättaren heter Carina Jansson och boken heter ”Gossip Girl” som den heter på engelska. Böckerna handlar om vad hon var med om när hon växte upp.

Böcker Cecily har skrivit är:

Gossip Girl (13 böcker, delvis är inte alla översätta på svenska)

The It Girl (10 böcker)


Boken trycktes av B⎟WAHLSTRÖMS. I Sverige kom boken ut 2008.


Gossip Girl handlar om speciellt 3 personer i just denna boken: Blair Waldorf, Serena van der Woodsen och Nate Archibald det finns fler personer men dom här är dom tre är dom ”viktigaste”.

När Serena von der Woodsen kommer tillbaka till New York efter att ha blivit utsparkad från en Internatskola blir inte allt som vanligt, saker händer och det blir problem. Innan hon började på internatskolan var hon den populäraste på skolan i New York, alla gillade henne men när hon kom tillbaka igen ändrads allt, det finns massvis med rykten om Serena som gör så att hon inte är populär längre. Den här boken utspelar sig på olika platser i New York.


Jag tycker om att läsa denna bok för att det händer saker ganska ofta som gör så att man inte kan sluta läsa just då, ibland kan den vara lite tråkig men då och då kommer det något intressant. Den här boken handlar ju mycket om vänskap och kärlek, så jag har ju läst och hört väldigt mycket om just det här för livet handlar ju nästan bara om vänskap och kärlek, så det skulle vara lite konstigt om man inte har hört eller läst om något som det här. När jag läser boken blir jag glad och lite illa berörd när dom gör som dom gör.


En del i boken som jag tyckte var intressant och som jag gillar var i slutet av boken när Serena och en kille som heter Daniel satt i en Taxi och dom hade en konversation. Daniel har aldrig trott på alla rykten om Serena och han frågar om alla rykten är sanna, Serena svarade inte på frågan utan frågar tillbaka: ”Tror du på det?”, då säger han att han inte tror att dom är sanna, Serena Säger: ”Bra” och sen säger dom inget mer om det. När jag läste det här blev jag så glad för man ska ALDRIG tro på några rykten, dom kan vara falska men en del rykten kanske kan vara sanna. Därför är det bäst att fråga personen som vet bäst. Det var precis det som Daniel gjorde han trodde inte på alla andra utan han trodde på Serena istället.


Jag tycker att boken passar för dom som gillar kärlek och vänskapsböcker, den passar inte så bra till killar för det är mer en tjejbok.


Man ska läsa boken för man ser vad en själv eller andra kanske gör mot varandra, man blir både glad men illa berörd för dom behandlar varandra så dumt.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja läsa denna boken, därför att det verkar som en sådan bok som jag brukar gilla att läsa!
    En liten fråga bara. Händer det samma saker i boken som det gör i serien?

    Bra skrivet Josse! (a)

    Vendela Johansson 7A

    SvaraRadera
  2. Intressant att läsa. Varför är den en typisk tjejbok? /Sylvia

    SvaraRadera
  3. bra recension. Du berättar bra om dem viktiga händelserna som kommer i boken villket gör att boken låter intressant om jag var tjej skulle jag nog läst den. /akam

    SvaraRadera